Bij de rekenles werken we regelmatig samen |
Meten met de kralenlineaal |
Presentatie over honkbal. |
Tekenen hoe het veld eruit ziet |
Presentatie over hockey |
Inloopochtend: lezen in groep 3 |
Knutselen met het woord: POES |
Presentaties
Nog een aantal foto's van presentaties. Zo heeft Thijs een presentatie gegeven over een hert uit Canada, Ella over een poppetje waarbij je de lichaamsdelen kon benoemen en Maurice heeft een presentatie gegeven over korfbal. Er werden veel vragen gesteld over de voorwerpen dat de kinderen bij zich hadden. Bij de presentatie van Maurice werd er verteld over de spelregels van korfbal en dat je een lichte bal moet gebruiken.Daarnaast werd er ook uitgebeeld hoe je moet verdedigen.
Met woorden in de weer ( woordenschatonderwijs)
Wij zijn gelijk bij ons in de groep aan de gang gegaan met woorden. Zo hebben we het gehad over de verkeersborden en hebben we geleerd wat een zebrapad, een voetpad en een fietspad is. Ook hebben we geleerd waar je enkels,hals,polsen en ellebogen zitten. En we hebben geleerd wat splitsen en samenvoegen is. Al deze woorden worden de komende tijd herhaald.
Vandaag hebben we een filmpje gekeken van Huisje Boompje Beestje, waarbij we het hebben gehad over de spijsvertering. We hebben daarbij de volgende woorden geleerd: mond,slokdarm,maag en darmen. Juf kwam binnen met een (nep)drol en vroeg zich af wie dit in de gang had achtergelaten. De kinderen waren erg verrast en vroegen zich af hoe dat nou kon gebeuren. Ze dachten dat het echt waar was. Uitgelegd dat het een nepdrol was en dat we het gingen hebben over hoe dit nou uit ons lichaam komt.Aan de hand van een voorbeeld op het digibord en via de website www.poepie.info hebben de kinderen geleerd wat spijsvertering is.
De website www.poepie.info biedt kinderen van 6 t/m 10 jaar begrijpelijke informatie over de spijsvertering, en informatie over de mogelijke oorzaken van buikpijn en poepproblemen. Spelenderwijs leren kinderen wat zij zelf kunnen doen om hun buik gezond te houden. Door verschillende spelletjes en opdrachten over vezelrijke voeding, voldoende lichaamsbeweging en gezond toiletgedrag leert een kind hoe hij of zij buikpijn kan voorkomen. Na het maken van de opdrachten en spelletjes verdient een kind punten en een ‘buikfijnbewijs. De kinderen vonden deze opdrachten erg leuk. Een leuke aanrader om thuis eens te bekijken.
Presenteren
In de klas zijn we bezig met het leren presenteren voor de groep. De kinderen mogen als ze dat willen aan de groep iets laten zien en vertellen. Dat kan iets zijn dat ze hebben gekregen of hebben gemaakt. Maar het kan ook een boek zijn dat ze hebben gelezen.Pepijn heeft in het weekend heel hard geknutseld aan een boodschappenboot. Hij vertelde aan de klas hoe de boot werkt en hoe hij het had gemaakt en vooral hoe hij op het idee kwam om een boodschappenboot te maken. Nadat hij zijn praatje had gedaan mochten de kinderen vragen stellen en complimenten geven over hoe hij het had gedaan. De kinderen waren erg enthousiast en kregen meteen ideeën om tijdens hoekenwerk de boot verder af te maken.Hieronder een aantal foto's van de presentatie.
Naast het leren lezen zijn wij ook druk bezig met rekenen. We werken de komende periode aan de volgende doelen:
* getallen schrijven 1-10
* herkennen van rekentekens
* inzicht in optellen tot 10
* inzicht in aftrekken tot 10
* splitsen tot 10
* hanteren van rekentekens
* uitvoeren + en - tot 10
* klokkijken hele + halve uren
TIPS
Kinderen in groep 3 zijn op school veel met de getallenrij bezig. U kunt dit ondersteunen met allerlei (gezelschaps)spelletjes:
- Ganzenbord
- Bingo
- Monopoly junior
- Sjoelen ( punten tellen)
- Halli Galli
Wanneer kinderen gerichter ondersteuning nodig hebben, is educatieve software een mogelijkheid.Overleg echter met de leerkracht! De leerkracht weet op welke manier Uw kind rekent en waar het extra hulp bij kan gebruiken.
Verschillende educatieve uitgeverijen geven software uit die geschikt is voor thuisgebruik (o.a.Ambrasoft) Ook op het rekenweb (www.rekenweb.nl) zijn spelletjes beschikbaar om bepaalde vaardigheden te oefenen.
Houdt U echter wel in de gaten dat Uw kind er plezier aan beleeft. Dwangmatig oefenen met veel tegenzin heeft weinig zin
De afgelopen weken hebben we al veel letters en woorden geleerd. Zo ook de S van sok. Daarom hebben we handpopsokken gemaakt. En zie hier het resultaat. Meer informatie over veilig leren lezen kunt u vinden onder het kopje veilig leren lezen. Daar staat beschreven wat de kinderen allemaal leren.
Klik op de foto voor meer!
sokken knutselen |
Welkom in groep 3 allemaal. We maken er een topjaar van. Een speciaal welkom voor Sean en Luca. Zij zijn namelijk nieuw bij ons op school. Een hele fijne schooltijd toegewenst op obs Het Zand.
Hieronder alvast een aantal foto's van hoekenwerk.
Beste Ilse, wat een leuke sokken hebben jullie gemaakt, erg leuk.Sean heeft het al goed naar zijn zin in de klas.
BeantwoordenVerwijderenGroetjes Richard en Danielle
Hoi Ilse,
BeantwoordenVerwijderenErg leuk de pop sok! Pepijn heeft er weer een knuffel bij in bed, op de bank, tijdens het eten, met hockey..... onafscheidelijk dus ;-)
Hoi Ilse,
BeantwoordenVerwijderenLeuk dat je deze blog bijhoudt, kunnen we toch een beetje meekijken in de klas!
Groetjes, Nanette
Leuk om te lezen wat jullie allemaal doen in de klas!
BeantwoordenVerwijderengroet van Sicco en Anika
ps wij zitten elke zaterdag aan de bingo met de kids :))